Page 834 - Ghidul Primariilor ed. a XV-a
P. 834

834 judeţul SĂLAJ

          Biserica reformată de piatră de acum a fost construită      Se crede că în jurul mănăstirii s-a dezvoltat şi satul. Mănăstirea
conform înscrisului de pe tavan, din septembrie 1803, din banii       a existat şi în 1551, când călugărul György a însoţit-o până la
donaţi bisericii de enoriaşii din Verveghiu, pe vremea preotului      Sâncrai pe regina Izabella şi pe fiul său, János Zsigmond.
T.T. Szokolyai Ádám. Clopotele au fost turnate în 1774 şi 1852.       Denumirea dealului Templom Hegy (Dealul bisericii), păstrată
În prezent există numai un clopot, celălalt fiind rechiziţionat în    în amintire de localnici se referă la o capelă Szent László (Sf.
timpul primului război mondial. Continuitatea existenţei              Vasile) care ar fi fost aici, îşi amintea Süle Ferenc. (Petri, o.c.)
preoţilor în sat începe la 1664 cu preotul: Madai István şi până      Nu se ştie însă cum s-a distrus mănăstirea şi mai ales faptul
în prezent. (Petri M. IV : 789)                                       atestării atât de târzii a satului, pune în dificultate cercetătorii
                                                                      în acceptarea acestor variante privitoare la toponimul şi istoricul
          Şcoala confesională reformată cu o sală de clasă s-a        începuturilor acestei aşezări.
construit în anul 1877. Conform înscrisului de pe tavanul
bisericii a existat şcoală şi în 1803, când preda Szatmári                      Satul aparţinea de Comitatul Solnocului de Mijloc şi
József, numit "magistru de şcoală".(n.t.) Şcoala şi-a păstrat         ar fi fost localitate de "boieraşi". (n.t.) În 1705 au fost 9 nobili, în
caracterul confesional, cu intreruperi, când în anul şcolar           1805 numărul acestora a crescut la 41. În anul 1847 nunărul
1925- 1926 a început învăţământul şi în limba română, probabil,       locuitorilor a fost 277, din care 200 reformaţi, 26 greco-catolici,
până în anul 1948. În şcoala construită în 1877, conform datelor      41 romano-catolici, şi alţii
din 1907-1908 au învăţat 69 de elevi, învăţător fiind Puskás
József. (Sz. M. 398)                                                            Prima consemnare cu numele preotului catolic şi
                                                                      anume Bereck datează din 8 aprilie 1452. În locul mănăstirii,
          SÎNCRAIU SILVANIEI                                          care a fost fondată (cum se spune) de regele Szent László la
          Satul Sâncraiu Silvaniei este aşezat pe malul drept al      începutul secolului al XVI-lea, a fost construită o biserică,
râului Sălaj, pe şoseaua ce leagă Zălaul de Cehu Silvaniei (DJ        romano-catolică, şi apoi transformată în templu reformat. În
108D) şi la o distanţă de cca 2 Km de Dobrin, reşedinţa               1869 a fost demolată şi în 1871 găsim deja construcţia bisericii
comunei.                                                              de astăzi, cu o lungime de 16 m, cu 8 m lăţime şi 10 m înălţime.
          În anul 2002, la recensământ, se declarau 173 de            Proiectul a fost executat de Wolfart Mihály din Baia Mare.
locuitori din care 85 bărbaţi şi 88 femei. Denumirea maghiară a       Înălţimea turnului este de 17 m. Clopotul mic datează din 1646,
satului este: Szilágyszentkirály                                      iar cel mare a fost turnat în anul 1814.
          Este atestat documentar la trei decenii după Dobrin,
dar existenţa celor doua localitati se pierde oricum în negura                  Se spune că în sec. al XVII-lea Sâncraiu avea biserică
veacurilor, ele fiind străvechi aşezări dacice. Confirmarea o         asociată cu Verveghiu. Sigur că până în 1926 Sâncraiu era
aduc urmele de locuiri din această zonă descoperite de                "biserica-mamă", apoi a fost asociată cu Naimon. (n.t.)
arheologi.
          Atestarea documentară începe cu anul 1452 cu                          Primul preot reformat cunoscut în Sâncraiu a fost
denumirea : Zenthkkyral(Zichy IX :317), 1549 Zentkiraly, (Petri       Szőlőskei Jónás (1671), urmat apoi de Bessenzei János, 1697.
IV: 499), 1762 Szilágy Szent Kiraly, 1797 Szentkiráj (Petri 449),     Alături de biserică a funcţionat şi şcoala confesională încă din
1850 Szint Kraj, 1854 Szilágy-Szent-Kiraly, Sîn-Crai (Bul.86),        vechime. În 1844 apare în documente numele învăţătorului
1900 Szilágyszentkiraly, 1930 Sîncraiul-Silvaniei, 1966 Sîncraiu-     Szentkirályi Sámuel, urmat în anul 1849 de magistrul de şcoală
Silvaniei.                                                            Nagy Sándor.( Petri IV: 499; Sz.M.546 )
          Întreaga viaţă spirituală a comunităţilor în perioada
feudală era dominată de biserică, care şi-a pus amprenta şi                     În prezent prin proiectele pe care le are comuna
asupra modului de gândire şi percepere a realităţilor de către        cunoaşte o dezvoltare din ce în ce mai semnificativă, prin
oameni. În Transilvania, în această perioadă, exista o mare           reabilitări de drumuri, construcţii, învăţământ şi cultură
presiune a catolicismului. In 1428, de exemplu, regele                valorificându-şi potenţialul economic atât datorită strădaniilor
Sigismund a emis un decret prin care a hotărât că: "nobilii           locuitorilor cât şi al Consiliului Comunal în fruntea căruia se
(neofiţi, s.n), cnezii şi ţăranii îşi vor pierde moşiile dacă nu-şi   află d-l primar Bogdán Ferenc István şi viceprimar d-l Tóth
botează copiii în legea catolică" (David 2004: 54) Era unul din       Alexandru.
motivele pentru care 9 ani mai târziu, la Bobâlna, ţăranii se vor     Activităţi specifice zonei:
răscula. A fost momentul odioasei "legături frăţeşti" cunoscută
în istorie ca "Unio Trium Nationum", îndreptată împotriva "prea                 Aşezarea geografica a zonelor de deal, măgura şi
ticăloşilor români", pe care i-a exclus dintre naţii, întrucât        terase precum şi condiţiile climaterice favorabile au permis
credinţa lor nu era una dintre cele recepte. Ei erau în afara         populaţiei să practice agricultura, zootehnia, apicultura,
oricăror drepturi şi pentru a-şi menţine existenţa şi păstra          legumicultura, păstoritul şi horticultura încă din cele mai vechi
averea, mulţi au trecut la catolicism şi s-au maghiarizat.            timpuri până azi. Un loc important din activităţile populaţiei
          Deţinătorul puterii aşadar era receptat ca "reprezentant    ocupă şi: fabricarea produselor de patiserie, tâmplărie,
al lui Dumnezeu pe pământ"                                            construcţiile, distilarea fructelor, comerţul şi îngrăşarea
          Personajul excepţional, care deţinea puterea era            suinelor şi cultivarea ciupercilor champion.
perceput ca un mediator între oameni şi zei, între oameni şi
destin, sau între oameni şi istorie. Cuvintele latineşti din                    Datorita zonelor şi locurilor pitoreşti împânzite de
traducerea în româneşte a cunoscutei sintagme "k u. k."(              păduri de foioase, poieni cu fâneţe şi lunci, traversate de
kaiserlich und königlich) din timpul Monarhiei Austro-Ungare          pârâul Valea Sălajului este conoscută ca zonă de vânătoare
au fost "cesaro – crăiesc" El, regele = craiul , era considerat ca    (fazani, caprioare, mistreti,vulpi) iar balţile din zonă pentru
un sfânt, în atotputernicia lui şi însoţit de acest determinant a     pescuit.
generat toponime după modelul Sf. Petru = Sânpetru, Sf. Mihai         Activităţi economice principale:
= Sânmihai aşa şi Sfântul "Crai" = Sâncrai. Aceste toponime cu
numele sfinţilor practicat de biserică, caracteristic numai                     Horticultură;
Transilvaniei, prin contopirea numelui cu determinantul său a                   Zootehnie;
servit ca model şi pentru Sîncrai. Asemenea toponime întâlnim                   Apicultură;
Sîncraiul de Mureş, Sîncrăieni (HR), Sîncraiu (CJ,CV). La unele                 Cultivarea ciupercilor Champion;
din aceastea s-a adăugat şi determinantul locului "Sîncraiul                    Construcţii;
Almaşului şi Sîncraiul Silvaniei. Astfel s-a format toponimul                   Tâmplărie;
acestui sat. Amintim şi antroponimul Sîncrăian(u), care indică                  Comerţ;
originea locală a purtătorilor".(Dic. Etm. Sălaj, 254; Prof. Dr. Gh.            Cultura mare:
Chende-Roman)                                                                   - porumb
          După încreştinarea păgânilor de pe Valea Sălajului                    - floarea soarelui
din 1011, pe urmele lui Tinódi Lantos Sebestyén şi Budai                        - grâu
Ézsaiás se vorbea despre o mănăstire Szentkirály.                               - cartofi
                                                                                Firme reprezentative:
                                                                                SC Kun Trans SRL
                                                                                SC Fredy Building SRL
                                                                                SC Ecopig Farm SRL
                                                                                SC Ferma Lad-Any SRL
                                                                                SC Tahogbal SRL
   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839