Page 833 - Ghidul Primariilor ed. a XV-a
P. 833

judeţul SĂLAJ                                                          833

          Cea mai importantă familie nobiliară a fost familia          Mai demult moara era de apă, apoi cu abur, după un timp a
Dobai. Satul Doba a devenit deja în 1362 moşia lui Dobai               funcţionat cu ajutorul unui motor Diesel, în prezent fiind o
Miklós şi János (fraţi), care au primit titluri de nobleţe din partea  ruină nefuncţională.
lui I. Lajos. Au fost familii importante în comitatul Solnocul de
Mijloc dar şi în Comitatul Crasna. Dintre ei unii au devenit                     VERVEGHIU
funcţionari ai regalităţii: primpretori, prefecţi, notari şi prim-               Sat aşezat pe partea stângă a Râului Sălaj, nu departe
notari, apărând şi în documentele de înregistrare ale nobilimii.       de DJ 108D şi la cca 4 km de centrul comunei, Dobrin.
                                                                       Verveghiu este a doua localitate ca număr de locuitori din
          În Doba a fost preot şi Apáczai János, despre care se        comună. In anul 2002 avea 471 locuitori din care 215 bărbaţi şi
spune că ar fi fost preotul de campanie a lui Rákóczi Ferenc II.       256 femei şi este atestat la 1334 poss. Veruolog (Doc.Rom. C.,b
                                                                       III: 319), 1387 Werwewlg, 1449 Wywolg, Weerweerlgh (Petri IV:
          Conform datelor din 1715 şi 1720, pe vremea                  788), 1549 Werweolgy, 1797 Vérvölgj (Petri),1850 Virvélgy,
"Pragmaticei Sanctiuni", Doba (Mare şi Mică) nu apar pe listele        (st.Tr.), 1900 Vérvölgy, 1930 Verveghiu, 1966 Verveghiu.
locuitorilor plătitori de impozite - asta însemnând că au fost                   Toponimul s-a format pe baza apelativelor maghiare
considerate comune nobiliare. Pentru revolta nobilimii din 1797        ver "a lovi, a bate" şi völgy "vale". Satul este aşezat pe o colină,
şi pentru "contribuţiile de război" au fost înscrişi şi impozitaţi     la baza căreia curge o vale, ce se varsă în râul Sălaj. Probabil
din Doba un mare moşier Décsei Zsigmond şi alţi opt mai mici           că iniţial, să fi avut sensul de "locul unde se bat apele" Se
precum şi un nobil care locuia pe propriul său teren fiind scutit      observă că în timp, datorită influenţelor extralingvistice,
de impozite până atunci alături de alţi 18 nobili. Doba avea           numele a suferit mai multe transformări, ajungând la forma
deci un mare număr de nobili din care 28 erau scutiţi de               aceasta din nevoia de simplificare a pronunţiei în limba
impozite iar plătitori erau 101 nobili scăpătaţi. (1805)               maghiară, după care şi în româneşte Vervölgy s-a transcris
                                                                       Verveghiu. (Dic. Etm. Sălaj, 294, Prof. Dr. Gh. Chende Roman)
          Anul 1817 a fost un an nefast datorită foametei şi                     Se spune că pârâul amintit mai sus, Lehel a primit
bolilor care au bântuit atunci. Din consemnările preotului             numele după acela al unui gornist pe care îl chema Lehel, şi
Keresztes János (1815 –1826) în Doba Mare au murit în total 53         care a dat semnalul de atac în locul acesta. În bătălia care s-a
de persoane din care 37 datorită subnutriţiei, iar în Doba Mică        dat acolo, pe vale a curs atâta sânge, încât apele s-au înroşit –
74 – dintre care 47 datorită subnutriţiei. Cea mai sinistră zi a       valea luând numele de Vérvölgy (Verveghiu). (Valea sângelui,
fost cea de 13 iulie, când au murit în Doba Mare 25 (24 de             însângerată) după evenimentele de atunci şi păstrate în
foame) de oameni, în Doba Mică 21 din care 18 de foame.                conştiinţa localnicilor. Tot atunci s-a format şi localitatea
                                                                       Menyö (Mineu) menhely – adăpost pentru refugiaţi (Tunyogi
          În 1847 în Doba Mare au locuit 466 de persoane (434          József)
reformaţi, 32 români, greco-catolici), în Doba Mică 549 (475                     După Petri Mór originea numelui satului, pe baza
reformaţi, 1 romano catolic, 70 români greco – catolici şi 3           tradiţiei populare este legată de evenimentele istorice: Sfântul
izraeliţi). În 1868, în Doba Mare erau 277 locuitori iar în Doba       Ştefan a trecut prin foc şi sabie pe aceia care se opuneau
Mică 459. În anul 1890 - 329 loc. (270 magh., 59 români)               încreştinării. Forţa pentru eliminarea credinţelor păgâne s-a
respectiv 475 (446 magh. şi 29 români.); Numărul caselor era           aplicat şi aici, trimiţând un conducător de oaste nemilos, care
de 77 respectiv 110; în 1895 în Doba Mare au fost 212                  în luptă i-a tăiat pe păgâni, încât valea între Doba şi Sâncraiu
gospodării, suprafaţa fiind 1388 de holde cadastrale din care          a fost un râu de sânge, aici se află acum Verveghiu.
632 de teren arabil, 286 de păşune, 192 de pajişti, 146 de                       Contrar etimologiei populare, lingvistul Szabó T. Attila
pădure, grădini – 70, nefertil 62 de holde; iar la Doba Mică           ne atrage atenţia că prepoziţia vér din numele satului n-are
suprafaţa era de 993 holde cadastrale, din care 547 – arabil,          nimic comun cu vér = sanguis, ci forma modificată a
156 – păduri, 154, pajişti, 58 grădini, 51 vie, 51 paragină, şi 226    cuvântului üvér = üver. Cu toată confuzia datorată neştiinţei
gospodării.                                                            oamenilor această interpretare a rămas cu acelaşi înţeles din
                                                                       cauza zguduitorului eveniment trăit de înaintaşii lor atunci, al
          La recensământul din 1910 în Doba Mare (împreună             încreştinării cu forţa din 1011.
cu cătunul Zobor) au fost 383 locuitori, în Doba Mică 543                        În 1519 Verveghiu a fost împărţit între Kisdobai Antal,
locuitori. În 1920 în Doba Mare existau 334 locuitori din care         Nagydobai Illés Tamás şi Nagydobai György. În anul 1532, Ösi
298 maghiari şi 5 evrei, iar în Doba Mică 478, din care 438            Sz. György a vândut moşiile Werwewlgh şi Szentkirály cu 12
maghiari, 28 români şi 12 evrei.                                       forinţi lui Szentkirályi Moldovai Antal. (Petri)
                                                                                 Celebra "presă urs" "Medvesajtó", - presă uriaşă nu
          După cum se poate observa din datele statistice, dar         mai există. Ea a fost confecţionată din lemn în 1837; presa
şi din cunoaşterea multor obiceiuri şi tradiţii precum şi a            strugurii şi datorită greutăţii proprii nu mai trebuia apăsat sau
numelor româneşti purtate de maghiari, procesul de                     învârtit, toţi strugurii puşi în presă ieşeau ca uscaţi. Pentru
maghiarizare are o mare continuitate. Mijloacele fiind                 folosirea presei de obicei se plătea o găleată de must. Deşi
cunoscute peste tot "crearea unui cadru de convieţuire pe              avea valoare muzeală, după colectivizare presa a fost tăiată şi
plan social şi economic imposibil, alături de procedeele din           arsă.
trecut de acaparare de terenuri, a pierderii drepturilor şi a                    În anii 1715 şi 1720 aici nu au fost recenzaţi locuitorii.
averii celor care se opuneau" sau nu treceau la una din                În 1847 erau 541 locuitori., iar în 1890 din 580 de locuitori, 571
"confesiunile recepte" Simple exemple din cadrul comunei sunt          erau maghiari şi 9 români. După religie era un romano-catolic,
grăitoare: "roman utca" apelată şi azi de locuitori, dar pe care       10 greco-catolici şi 530 reformaţi. Satul avea 136 de case.
nu mai locuieşte nici un român.                                                  În 1910 din 602 locuitori, - 509 erau maghiari, 2 români
                                                                       şi 10 alte etnii; reformaţi fiind 571, greco-catolici 14, izraeliţi 14
          Câteva legende care aveau circulaţie în comună şi la         şi romano- catolici doar 3. De la prima vedere se observă că
Doba se referă la albia pârâului Császár, din Doba Mare, unde          numărul românilor declaraţi era 2, dar se ştie că maghiarii nu
se unesc cele două pârâiaşe şi unde exista o piatră maronie,           erau greco-catolici, deci cei 14 greco-catolici fuseseră
care semăna cu o uşă sculptată; s-a săpat mult pentru a o              maghiarizaţi.
scoate, dar nu s-a reuşit niciodată. Motivul era existenţa                       Locuitorii Verveghiului erau mai demult celebri în
prezumtivă a unei comori ce aparţinuse lui Obor, presupus              confecţionarea butoaielor, la mare căutate în acea vreme,
conducător maghiar. Asemenea legende sunt legate de                    datorită împortantelor cantităţi de vin, ce se producea în multe
adevăruri străvechi aproape peste tot unde locuiau dacii, care,        localităţi din comitat.
se ştie, îşi ascundeau aurul. Arheologii au confirmat prin                       În prima jumătate a sec. al XVI-lea, biserica reformată
descoperirile de aici prezenţa dacilor pe teritoriul comunei.          era de sine stătătoare. Bethlen Gábor a donat dijma în favoarea
                                                                       bisericii. Această biserică veche din lemn a fost vândută în
          După o altă legendă, în biserica din Doba Mică se            1798 satului Deleni.
presupune că sub altar s-ar găsi un tunel, care este închis cu
o dală, (úrasztala). Se zice, că nu-i voie să o ridici, pentru că
cine a încercat şi a coborât în tunel, nu s-a mai întors
niciodată. Tunelul ar fi condus la cetatea Erdödi, care este
leagată de Rákóczi. ( Petri M: III, 309; Sz. M. 391

          La cotitura de la Doba Mică este o moară, pe locul
numit Câmpul Morii (Malomrét), acolo s-au ţinut târguri lunare
din vechime, dar şi între cele două războaie mondiale.
   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838