Primăria Şirineasa

84987 Vizualizări
Tip: Comuna
...

Comuna Șirineasa este situată în judeÈ›ul Vâlcea, în regiunea Oltenia, în partea de vest a Țării RomâneÈ™ti. Aceasta este alcătuită din cinci sate: Șirineasa, Aricioaia, Ciorăști, SlăviteÈ™ti È™i Valea AluniÈ™ului, cel mai mare dintre acestea fiind Ciorăști, aflat în nordul comunei.

Conform datelor recensământului din anul 2002, populaÈ›ia comunei Șirineasa număra 2.612 locuitori, toÈ›i fiind de naÈ›ionalitate română, majoritatea covârÈ™itoare fiind de religie ortodoxă. AÈ™ezarea este traversată de râurile Luncavăț È™i Firijba, iar o mică porÈ›iune aflată lângă Târgu Olt este străbătută de râul Olt. De asemenea, pârâul NiÈ™ traversează valea cu acelaÈ™i nume din zonă.

Un obiectiv natural notabil este „Lacul fără fund”, învăluit de o legendă locală ce sugerează că în trecut, aici ar fi fost ascunsă o comoară fugitivă. În plus, turiÈ™tii pot admira un fag secular, cunoscut sub denumirea de „Fagul de la Fântâna Rece”, care are peste 300 de ani vechime. Un alt punct de interes este ruina Bisericii Oromului, construită în secolul al XVIII-lea, care în prezent se află în proces de restaurare.

Comuna este de asemenea locul de naștere al poetului George Țărnea, ceea ce atestă și o tradiție culturală locală.

Persoane din institutie

Primar: Ion Streinu
Viceprimar: Gheorghe Bîzgan
Secretar: Florin Dobra
Contabil: Ion Bălteanu

imagine primar

Cuvântul primarului

Menirea unui primar, este acela de a găsi metode prin care să aducă investiÈ›ii în comunitate È™i să dezvolte cu precădere o infrastructură durabilă pentru comunitate. Cred că ar trebui să fim cu toÈ›ii mai răbdători, mai toleranÈ›i cu cei din jur, să încercăm să formăm o comunitate unită È™i împreună să transformăm. Pentru a putea construi împreună un viitor comun, am cooperat cu fiecare persoană onestă È™i cinstită. Pentru dezvoltare È™i prosperitate trebuie să lucrăm în continuare împreună.

Numele localităților aflate în administrație

Comuna este alcătuită din 5 (cinci) sate : Åžirineasa, Ciorăşti, SlăviteÅŸti, Aricioaia ÅŸi Valea AluniÅŸului.
​Centrul comunei este format din satele Ciorăşti ÅŸi Åžirineasa care sunt străbătute de drumul judeÅ£ean Râmnicu Vâlcea – SlăviteÅŸti – PopeÅŸti - OteÅŸani. Satele SlăviteÅŸti, Aricioaia si Valea AluniÅŸului rămân răzleÅ£e

Așezarea geografică

Comuna Șirineasa este situată în zona de centru a judeÈ›ului Vâlcea
Are o altitudine de 260 m deasupra nivelului mării È™i se învecinează la est cu oraÈ™ul Băbeni È™i IoneÈ™ti, la vest cu comuna PopeÈ™ti, la nord cu oraÈ™ul Băbeni È™i la sud comuna Pesceana È™i Scundu
Comuna se află la 27 km distanță de Municipiul Râmnicu-Vâlcea, la 32 km de Municipiul Drăgășani È™i 30 km de oraÈ™ul Horezu
Se întinde pe o lungime de 9 km, în valea Râului Luncavăț
Comuna Åžirineasa este aÅŸezată în zona PodiÅŸului Getic, acest podiÅŸ fiind tăiat de dealuri alungite, cu spinări domoale. Dealul Ciorăști - Åžirineasa se prezintă ca o culme transversală, lunga de 7 Km, abrupt in partea de sud, cu panta lină către nord. Cota cea mai înaltă o formează dealul ’’Hurca’’, atingând o înălÅ£ime de 445 m
Cele două maluri ale Luncavăţului se prezintă ca o câmpie pe o adâncime de 1 km., iar spre sud terenul se prezintă în sisteme de dealuri cu culmi longitudinale în direcÅ£ia nord. Sunt culmi lungi, cu protuberanÅ£e laterale, născute din eroziunea culmilor, de către pâraiele care captează apa de ploaie ÅŸi din izvoare scurgându-se sub forma de torente puternice. ÎnălÅ£imea lor este uniforma ÅŸi se menÅ£ine, cu excepÅ£ia a două cote, la înălÅ£imea de 450 m. deasupra nivelului mării. Amintim culmile : Brătăşeanca, Dealul Morilor, Culmea lui Ismană, Ruginosu, Stupina È™i Dealul Glămanului. Aceste culmi sunt paralele între ele È™i perpendiculare pe albia râului Luncavăţ. Printre ele se deschid văi largi care în timpul verii seacă, ori au un debit mic de apă. Acestea sunt : Valea AluniÅŸului, Valea Morilor, Valea Șirinesei, Valea Stupinei, Valea Harasei si au direcÅ£ia de scurgere către Nord
Comuna Åžirineasa este străbătuta de râul Luncavăţ, care izvorăşte din MunÅ£ii Vaideenilor ÅŸi anume munÅ£ii Căpăţânii. Curge de la nord către sud pana la comuna Vaideeni iar de aici se îndreaptă către sud-vest ÅŸi se varsă in râul Olt în comuna IoneÅŸti. Cursul său are o întindere de 60 km. , ÅŸi o viteza de 3m/s, lăţimea de 5 m È™i adâncimea în medie de 0.35 - 0.40m. Acest râu traversează comunele: Vaideeni, MăldăreÅŸti, OteÅŸani, PopeÅŸti ÅŸi Åžirineasa. Singurul afluent al Luncavăţului este Firijba, ce vine dinspre nord-vest ÅŸi curge către sud - est. Normal are un debit mic de apă, dar când plouă acumulează atâta apă încât devine periculos, producând deplasări ale maselor de teren în anumite locuri. În anul 2005 datorită cantităţilor mari de ploi căzute în noaptea de 16-17 august( circa 125l/m 2 in 20-30 minute), râul Luncavăţ a ros în jurul unui picior de la podul care leagă localităţile Pesceana, CreÅ£eni, Scundu, Glăvile cu Åžirineasa, producând deplasarea podului pe verticala cu circa 50-60 cm

  • Suprafață: 4696 ha
  • Intravilan: 324 ha
  • Extravilan: 4372 ha
  • PopulaÈ›ie: 2215
  • Gospodării: 1153
  • Nr. locuinÈ›e: 1375
  • Nr. grădiniÈ›e: 3
  • Nr. È™coli: 3
  • Cum se ajunge in localitate

    DistanÈ›a Râmnicu Valcea - Șirineasa 29.2 km.
    ​Timp de parcurgere aproximativ 38 minute

    Activitati economice si specifice zonei

    Agricultură
    CreÅŸterea animalelor
    Exploatarea ÅŸi prelucrarea lemnului
    ​Apicultură
    Firme reprezentative:
    SC AGREGON CONSTRUCT
    SC CODREEL PAVAJE
    Produse locale:
    Miere, legume, fructe, branza, lapte, carne.
    Meșteșugari:
    „Punct gastronomic Străinu”
    Rizea Ilie –producător local
    Făsui Catalin - producător local legume
    Roescu Elena - producător local brânza ,lapte
    Istratie Nicolae – producător local – miere
    ​PFA Brenciu Irina – producători local – miere

    Evenimente

    În fiecare an, de Rusalii,  în comuna Șirineasa se sărbătoreÈ™te Festivalul CăluÈ™ului Vâlcean, ajuns la ediÈ›ia a XII-a. Åžirineasa este comuna vâlceană aflată chiar în mijloc de judeÅ£. De sus ÅŸi până jos ÅŸi de la vest la est, Åžirineasa ocupă exact poziÅ£ia care îi dă rolul de doamnă regală, este comuna unde toamna vine dinspre fosta biserică a lui Lahovary ÅŸi colorează merele în roÅŸu carmin.
    Iar iernile curbează muchia celor 2 dealuri aducând colindeÅ£ii de seară în Decembrie Magic.
    ​Satul Valea AluniÅŸului unde avem legenda lacului fără fund de unde se spune că izvora pârâul NiÅŸ, este locul unde fugeau pe vremuri haiducii. Åži acum sunt căutate comorile lui Nicu Asproiu, haiducul ce se făcu nevăzut în undele lacului, urmărit de potera. Acest sat cu un uriaÅŸ potenÅ£ial agroturistic este în atenÅ£ia actualei administraÅ£ii.

    Specific zonal

    Tradiţiile şi obiceiurile au fost ca nişte diademe de aur care au strălucit de-a lungul veacurilor.
    Câteva obiceiuri care încă se mai întâlnesc în satele din comuna Åžirineasa cu prilejul Sfintelor Sărbători ale Crăciunului sunt obiceiuri frumoase care coboară din străfundul veacurilor la casele creÅŸtinilor. Întâlnim obiceiuri ca: sorcova, steaua, pluguÅŸorul etc.
    Alte tradiÅ£ii întâlnite în comuna Åžirineasa sunt: fagul de la porÅ£i de Sf. Gheorghe; ramurile de salcie aduse de la biserica în ziua de Florii; ramurile de tei de la Rusalii; Gurbanele; udatul la nuntă; căluÅŸul; datul de grinda; ouăle roÅŸii de PaÅŸti etc.
    „ Gurbanele”, este o sărbătoare moÅŸtenită din timpul dacilor, păstrata doar de unii localnici ai satului Șirineasa ÅŸi constă în sacrificări de miei de culoare albă care semnifică mântuirea de păcate ÅŸi însănătoÅŸirea celor bolnavi. Gurbanele se fac la marginea unei păduri iar resturile de la masa se îngroapă acolo, deoarece daca acestea sunt aduse acasă aduc numai necazuri ÅŸi pagube. Sărbătoarea se Å£ine în fiecare an pe 6 mai, în mai multe localităţi din judeÅ£ul Vâlcea, dar obiceiul s-a păstrat cel mai bine la Åžirineasa, unde se respectă cu stricteÅ£e toÅ£i paÅŸii învăţaÅ£i de la bătrâni. „Obiceiul chiar a făcut minuni“ Oamenii care păstrează această tradiÈ›ie È™tiu în amănunt ce trebuie făcut ÅŸi ce nu ÅŸi respectă toate obiceiurile, aÅŸa cum le-a învăţat de la părinÅ£i. “Se face pentru un om bolnav care este îmbrăcat din cap până în picioare în alb. Pentru a se face bine, trebuie să participe trei ani consecutiv la ritual. Dintre noi se aleg trei preoÅ£i, mielul trebuie să fie neapărat alb. Åži coacerea mielului se face într-un mod special. Se pune la câÅ£iva metri distanţă de foc pentru a se coace în mod uniform. De la cinci dimineaÅ£a începe ritualul. Luăm toate măruntaiele ÅŸi le fierbem, apoi le băgăm înapoi în stomacul animalului. Le strângem numai cu frunze de fag, nu folosim mirodenii, nu folosim tacâmuri, totul se rupe. Bolnavul e primul care mănâncă din miel, în momentul în care este gata, după ore bune. Îi rupem din creier, inimă ÅŸi limbă, mănâncă, apoi ne apucăm ÅŸi noi. Când se termină ospăţul, tot ce rămâne, de la oase, piele ÅŸi orice altceva, până la frunzele de fag ÅŸi tăciunii rămaÅŸi, se îngroapă, nimic nu se ia acasă pentru că aduce mare ghinion“. Obiceiul chiar face minuni. „PreoÅ£ii trebuie să fie puri“ Nu oricine poate să fie “preot“ la ceremonia Gurbanelor: O săptămână înainte de sărbătoare preoÈ›ii nu fac nici un fel de păcat, nu se ating de femei. Niciodată nu se încălcă acest lucru. În plus, la distanţă de 10 - 11 metri de miel se frig ÅŸi trei peÅŸti mari, prinÅŸi numai cu mâna. Se pune câte unul pe câte o măsuţă, alături o pâinică făcută pe loc ( pâine fara drojdie – azima) ÅŸi trei sticle de vin. Când se frig, se pun cu capul la răsărit. Pe masă se pun cu capul la apus ÅŸi ce rămâne de la peÅŸte se aruncă în groapă după terminarea ritualului. În momentul în care bucatele sunt gata, preoÅ£ii rostesc câteva fraze care s-au păstrat de sute de ani. Zicem aÅŸa: Voi, Sfintelor, Bunelor, Frumoaselor, Milostivelor, să vă aduceÅ£i aminte de corpul lui... (numele bolnavului). Să-i daÅ£i snaga ÅŸi puterea ÅŸi virtutea corpului lui, că el vă poartă de grijă din an în an, cu un berbece gras, cu un cuptor de pâine, cu o butie de vin. Ce e în casă să trăiască, ce-i afară să izvorască”. Voi sfintelor ÅŸi milostivelor, aduceÅ£i-vă aminte de cutare. DaÅ£i-i snaga ÅŸi puterea ÅŸi virtutea, în tot corpul lui, în toate oasele lui, că el v-o purta de grijă din an în an, cu-n berbece gras, cu-n cuptor de pâine ÅŸi c-o bute de vin. În vremea acestei rugăciuni bolnavul stă cu mâna dreaptă la piept. Pe urmă mănâncă limba mielului ÅŸi după asta pot să mănânce ÅŸi ceilalÅ£i. Vinul e băut numai în trei rânduri, bând toÅ£i la rând dintr-o ulcică nouă. După ce termină cu cele puse pe mese, ÅŸi nu s-au săturat, pot să mai mănânce, dar lângă groapă. Tot ce rămâne de la ospăţ, fie chiar o jumătate de miel, se bagă-n groapă. Se spală ÅŸi mesele ÅŸi tot se pune în groapă. Frigarea în care s-a fript mielul ÅŸi cocaia pe care s-a atârnat căldarea de mămăligă se rup în bucăţi, se vâră în groapă ÅŸi se bat în pământ cu muchia securei. Se pun în groapă chiar ÅŸi cărbunii ce rămân de la foc ÅŸi se acoperă tot cu pământ. Acest ospăţ poate fi făcut de doi luaÅ£i din sfinte în aceiaÅŸi poiană, la acelaÅŸi foc, dar trebuiesc făcute două gropi.
    „ CăluÅŸul” – este un joc moÅŸtenit din străbuni, care are loc de sărbătoarea rusaliilor. Ansamblul este compus dintr-un vătaf care comanda jocul, 9-11-13 (întotdeauna număr impar) jucători, stegarul( purtătorul de steag) ÅŸi in final alt personaj este mutul. Mutul poartă o mască cu mustăţi ÅŸi barba atârnând pe fata. El poartă peste costumaÅ£ie un brâu roÅŸu. În timpul jocului acest personaj nu are voie să vorbească. Dansul căluÅŸarilor, cel mai spectaculos din folclorul românesc, pare o adevărată dezlănÅ£uire de forÅ£e supraomeneÅŸti, este un dans complex ÅŸi plin de mister, care supravieÅ£uieÅŸte de mii de ani pe meleagurile vâlcene. Cândva, CăluÅŸarii, fraÅ£i de cruce, cutreierau satele, intrau în curÅ£ile oamenilor să alunge relele ÅŸi bolile. Din vremuri străvechi căluÅŸul este un ritual tămăduitor, în care sunt folosite plante de leac ÅŸi descântece de boală. Nu întâmplător se joacă de Rusalii, când ielele coboară printre oameni, să semene boli ÅŸi dureri. CăluÅŸarii erau încredinÅ£aÅ£i că sunt înzestraÅ£i cu puteri magice ÅŸi că vrăjile pe care le făceau pot alunga năpasta ielelor. 1. Vătaful – este conducătorul cetei de căluÅŸari, cel cu puteri extraordinare asupra flăcăilor care joacă în perioada Rusaliilor. El organizează ÅŸi artistic ÅŸi administrativ ceata. 2. Mutul – personajul astăzi aproape dispărut din ceata căluÅŸarilor, este cel „ursit să alunge spiritele“, este „vârful de lance“, personajul în haine femeieÅŸti în permanent conflict cu vătaful. Cei doi se împacă în cele din urmă în timpul jocului, în scopul de a-ÅŸi îndeplini menirea, aceea de a îndepărta relele. Sacul mutului este un element important. Chiar dacă puÅ£in sesizabil în jocul de scenă, în căluÅŸul „de ţărână“ mutul are un moment foarte important. În curtea gospodarului ales pentru jocul de căluÅŸ, mutul trasează cercul în care nimeni nu are voie să pătrundă ÅŸi scoate din sacul său „ingredientele“ necesare menirii sale: pelinul, usturoiul, sare. 3. Luatul din CăluÅŸ – obicei precreÅŸtin, ca aproape toate sărbătorile românilor, CăluÅŸul s-a suprapus la un moment dat cu sărbătoarea creÅŸtină de Rusalii. În zilele în care căluÅŸarii joacă, nu se spală, nu se mătură, nu se scaldă, „de lucrat la câmp – Domane-fereÅŸte!“, altfel cei care nu respectă obiceiul „vor fi luaÅ£i din CăluÅŸ“, care echivalează cu o nebunie. 4 Jurământul – este un moment deosebit de important pentru membrii cetei. Flăcăii se strâng în Duminica Rusaliilor, dis-de-dimineaţă, până la răsăritul soarelui, ÅŸi, la răscruce de drumuri, „se leagă“ să nu destrame ceata, să se supună comandantului cetei, să păstreze regulile etc. 5. Steagul căluÅŸului – simbolul cetei, la fel cum pentru o oaste este foarte important, este în fapt o „prăjină“ care va fi purtată de unul dintre membrii care poate fi, pentru că va dansa mai puÅ£in decât ceilalÅ£i, ÅŸi un începător. Prăjina trebuie să fie cât mai înaltă, la vârful acesteia fiind legat un ÅŸtergar ÅŸi nelipsitele plante pelin ÅŸi usturoi. De cât de înalt e steagul va depinde, în cazul în care se întâlnesc două cete, succesul cetei respective. 6. Îngropatul căluÅŸului – este momentul care încheie săptămâna de joc ÅŸi-i dezleagă pe membrii cetei de jurământ. Steagul ÅŸi obiectele din sacul mutului sunt îngropate ÅŸi astfel se consideră că leacul îÅŸi va face efectul iar elementele magice nu vor mai fi „active“. Există reguli stricte ÅŸi pentru momentul în care se întâlnesc două cete de căluÅŸari, la marginea unui sat. Pentru a se stabili care are dreptul să joace căluÅŸul primul în acel sat, are loc o adevărată competiÅ£ie între cete. Mai întâi se măsoară steagul, acesta fiind motivul pentru care stegarul trebuie să se asigure că poartă un steag suficient de înalt. Cetele de căluÅŸari încep apoi să joace, până la epuizare. CâÅŸtigă ceata care rămâne în picioare. De asemenea, tot legat de steag există credinÅ£a că dacă acesta se va rupe, ceata urmează să se destrame, ceva rău se va petrece cu unul dintre membri, motiv pentru care s-a impus interdicÅ£ia de a se trece pe sub steag. În unele localități se păstra tradiÈ›ia să se joace „pe bete”” adica cei care câÈ™tigau luau beÈ›ele celeilalte cete de căluÈ™ari ceea ce înseamnă o dezonorare.

    Obiective turistice

    Implementând împreună Strategia de dezvoltare a comunei Șirineasa, vom da cetăţenilor posibilitatea de a-ÅŸi aduce contribuÅ£ia la creÅŸterea gradului de bunăstare, de a lua atitudine ÅŸi de a avea un cuvânt de spus - acÅ£ionând împreună cu toate sectoarele comunităţii pentru a crea un viitor cât mai durabil. Vom reveni asupra acestei strategii în mod regulat pentru a-i aduce îmbunătăţiri astfel încât ajustarea să corespundă schimbării continue.
    Modernizarea localității trebuie continuată pentru creÈ™terea condiÈ›iilor de trai a cetățenilor.

    Facilități oferite investitorilor

    Întreaga localitate este alimentată cu energie electrică, asfaltarea drumului judeÅ£ean 677 È™i modernizare È™i asfaltare drumuri comunale, construcÈ›ii È™anÈ›uri È™i trotuar pe strada principală
    Localitatea are apă curentă şi beneficiază de sistem centralizat de canalizare
    Există reÅ£ea de cablu TV în localitate telefonie mobilă Orange, Vodafone ÅŸi Telekom
    Reţea telefonie fixă şi internet Telekom
    Forţă de muncă ieftină

    Proiecte de investiții

    ÎnfiinÈ›are reÈ›ea inteligentă de distribuÈ›ie a gazelor natural – Anghel Saligny
    Reconstruire gard È™i amenajare parc de joacă la GrădiniÈ›a Șirineasa
    Montare sistem de supraveghere video în toată localitatea
    Dotarea școlii cu 1 microbuz electric - PNRR, dotarea școlii, a laboratoarelor de informatică
    Modernizarea Dispensarului medical (interior, exterior)
    Trotuar pe o lungime de 5.65 kilometri
    Amplasarea „punctelor” de colectare gunoi selectiv
    Construire teren sintetic multifuncţional
    Puncte de colectare gunoi selectiv
    Modernizarea sistemului de iluminat stradal în comuna È˜irineasa, judeÈ›ul Vâlcea
    StaÈ›ie încărcare microbuz electric
    Asfaltarea uliÈ›e săteÈ™ti – Anghel Saligny – proiect finalizat
    Reabilitarea Cămin Cultural – stadiu de finanÈ›are

    Afaceri Locale