Page 579 - Ghidul Primariilor ed. a XV-a
P. 579
judeţul IAŞI 579
Obiective turistice: TELECOMUNICAŢI
Un impresionant patrimoniu cultural transformă Iaşul Reţelele de intercomunicaţie existente sunt realizate
cu linii aeriene, cabluri din cupru şi fibră optică. Pe teritoriul
într-un muzeu în aer liber. Nucleul religios al acestui municipiului laşi funcţionează toţi operatorii privaţi de telefonie
patrimoniu, reprezentat de peste 70 de biserici dă forţă mărcii care au apărut pe piaţă după anul 1990. În mai multe parcuri
de centru al pelerinajului ortodox internaţional pe care Iaşul din centrul oraşului dar şi în cele din cartierele Nicolina şi
şi-o asumă în fiecare an de Sărbătoarea Sfintei Cuvioasa Alexandru cel Bun, ieşenii beneficiază de servicii de internet
Paraschiva. La Iaşi "fiecare piatră vorbeşte de trecut" şi aşa wireless.
cum spunea Nicolae Iorga, oraşul este "prin sine însuşi un ÎNFIINŢAREA PARCULUI ŞTIINŢIFIC ŞI TEHNOLOGIC
muzeu naţional" "TEHNOPOLIS" IAŞI.
CLUSTERE ECONOMICE, CONSTITUIREA POLULUI
Biserici şi mănăstiri: NAŢIONAL DE COMPETITIVITATE CREATIVE ROMÂNIA
Mitropolia Moldovei şi Bucovinei. Aici se află racla Următoarele organizaţii au decis, ca membrii
cu Moştele Sfintei Cuvioase Paraschiva, ocrotitoarea Moldovei fondatori, înfiinţarea polului de competitivitate Iaşi:
la a cărei sărbătoare pe 14 octombrie, vin sute de mii de pelerini Asociatia Producătorilor din Industriile Creative (APIC) -
at%2 18 membri din care 15 sunt IMM-uri,
Facilităţi oferite investitorilor: Romanian Advertising and Media Association (RAMA) -
REŢEAUA DE CĂI AERIENE – AEROPORTURI 16 membri din care 15 sunt IMM-uri,
Aeroportul Municipiului laşi este cel mai vechi din Asociaţia Future în Textiles (FIT) - 81 de membri din
România, fiind înfiinţat în anul 1926. Este amplasat la 8 km Nord care 12 sunt IMM-uri,
de Iaşi, pe teritoriul administrativ al comunei Aroneanu, la o Primăria Municipiului Iaş,
altitudine de 120 m şi este destinat traficului aerian intern şi Universitatea Tehnică "Gheorghe Asachi" Iaşi
traficului aerian extern de pasageri. Aeroportul dispune de: OBIECTIVELE CLUSTERULUI
aerogara de pasageri, bloc tehnic, turn de dirijare şi control Armonizarea şi reprezentarea intereselor întreprinderilor
trafic, reţea electrică, termică şi gospogărie de apă, utilităţi, şi instituţiilor participante;
drumuri de acces. Principalele curse interne sunt către Crearea şi comercializarea unor produse şi servicii
Bucureşti, Timişoara, Cluj, Suceava. Companiile care inovative din domeniul industriilor creative;
deservesc călătorii sunt: Tarom, Carpat Air, Austria Air Lines. Creşterea competitivităţii economice prin investiţii
Din păcate, Aeroportul Internaţional Iaşi nu dispune tangibile şi intangibile, finanţate din resurse proprii sau din
în prezent de infrastrucutră necesară pentru a face faţă noilor fonduri naţionale sau comunitare;
cerinţe impuse de evoluţia dezvoltării economico-sociale. Stabilirea pe baza unor studii de marketing a unor
SITUAŢIA TRAFICULUI ŞI A INFRASTRUCTURII ÎN obiective comune de dezvoltare în domeniul industriilor creative;
MUNICIPIU Participarea cu standuri comune la târguri şi expoziţii
Pentru a asigura o fluenţă a traficului şi implicit naţionale şi internaţionale;
pentru descongestionarea circulaţiei în interiorul municipiului Perfecţionarea profesională a managerilor şi a
s-au luat, în ultimii ani, următoarele măsuri: angajaţilor prin cursuri organizate de formatori certificaţi sau
- modernizarea a unui număr de 125 de străzi din cu experienţă dovedită în acest domeniu;
municipiul Iaşi, în perioada 2007-2011, finanţare din buget local Constituirea unei baze de date şi know-how comune,
şi credite externe; cu protejarea corespunzătoare a proprietăţii intelectuale;
- implementarea proiectului european Dezvoltare Colaborare cu instituţiile de cercetare şi inovare şi cu
reţea rutieră în zona culturală, istorică şi turistică în perioada instituţiile de învăţământ profesional, mediu şi superior, în
2010 -2012 (obiective: modernizarea a 16 străzi din zona centrală vederea adaptării programelor de învăţământ la cerinţele
a oraşului, crearea de piste pentru biciclişti, amenajarea a prezente şi de perspectivă ale pieţei muncii;
20.000 mp spaţii verzi, reabilitarea liniei de tramvai); Colaborarea cu autorităţile publice locale, regionale
- implementarea proiectului european Axa de şi centrale în vederea asigurării unei dezvoltări durabile a
dezvoltare Nord Sud Pasaj Octav Bancilă în perioada 2010- zonei;
2013 (obiective : pasaj suprateran de transport peste calea Colaborare cu alte clustere din ţară şi din străinătate
ferată, modernizarea a unui număr de 10 străzi); în vederea realizării unor parteneriate strategice.
- implementarea proiectului european Dezvoltarea Patrimoniul natural al Municipiului Iaşi
axei de transport Est-Vest în municipiul Iaşi în perioada 2010- Municipiul Iaşi este situat în Câmpia Moldovei, la
2012 (obiective : Pasaj subteran Mihai Eminescu, reabilitarea contactul cu Podişul Central Moldovenesc. Prezenţa rocilor
liniei de tramvai, modernizare străzi, piste pentru biciclişti); sedimentare şi influenţa agenţilor externi au determinat
- implementarea proiectului Dezvoltare şi reabilitare apariţia unui relief colinar la nord de Valea râului Bahlui care
arteră funcţională Sud în perioada 2011-2014 (obiective: străbate oraşul, iar la sud a unor dealuri şi platouri mai
reabilitarea căii de rulare tramvai, aproximativ 8,2 km, impunătoare aparţinând Coastei Iaşilor: Breazu (204 m),
reabilitarea pasajului suprateran Nicolina, reabilitarea Şorogari (202 m), Aroneanu (218m), Galata (185 m), Cetăţuia
infrastructurii rutiere pentru Strada Nicolina - Şoseaua Nicolina); (130 m), Miroslava (183 m), Păun (404 m ). Privit în ansamblu,
- implementarea proiectului Creşterea accesibilităţii relieful are aspectul unui larg amfiteatru natural.
spre zona centrală economică şi comercială a Polului de Municipiul Iaşi are o suprafaţă totală cu spaţii verzi
Creştere Iaşi în perioada 2011-2014 (obiective: modernizarea a de 660 ha (nu au fost incluse terenurile cu destinaţie forestieră
11 străzi, amenajare parcări); (pădurea Galata, Breazu, Cetăţuia, Ciric, Ţicău etc) conform
- s-au finalizat parţial lucrările la şoseaua ocolitoare Anuarului Statistic al României din anul 2000. Suprafaţa de
a Municipiului Iaşi şi redirijarea traficului de tranzit evitând spaţiu verde pe cap de locuitor este de cca. 20,6 mp.
astfel supraaglomerarea prin combinarea cu traficul local la Grădina Botanică a fost înfiinţată la Iaşi în anul 1856,
traversarea municipiului. sub organizarea medicului şi naturalistului Anastasie Fătu.
TRANSPORTUL FEROVIAR Suprafaţa actuală este de aproape 100 ha şi cuprinde cca 2000
Infrastructura căii ferate în zona metropolitană Iaşi specii de arbori şi arbuşti. Este cea mai mare grădină botanică
este bine dezvoltată (linie simplă şi dublă cu ecartament din ţară.
normal, linie simplă încălecată cu ecartament normal şi Parcul Copou – amenajat în anul 1834 prin decizia
ecartament larg) cu un număr considerabil de km (285,016 km luată de către domnitorul Mihail Sturdza, fiind prima grădină
la nivel de judeţ), electrificată în cea mai mare parte şi care publică din Iaşi.
face legătura între România şi ţările foste CSI. Gara Mare Iaşi, Rezervaţia paleontologică Repedea (Bucium) este
trecută printr-un amplu proces de reabilitare şi modernizare amplasată în apropierea Releului de televiziune pe dealul
este principala poartă feroviară a Zonei Metropolitane Iaşi Repedea
care asigură accesul înspre/ dinspre oraşele importante ale
ţării.

