Page 224 - Ghidul Primariilor ed. a XV-a
P. 224
224 judeţul BRAŞOV
Claie Gurie, a înţeles graiul rănitului l-au îngrijit până Pentru marile idealuri naţionale, tineretul din Paloş a dat un
la însănătoşire. Între timp o ceată de oştaşi romani, ajunşi în greu tribut de sânge. Căzuţi la Mărăşeşti şi Oituz, prin
această vatră a lui Gurie, au fost impresionaţi de grija purtată trecătorile munţilor sau prin stepele ruseşti, sacrificiul lor a
faţă de camaradul lor, recompesând familia lui Gurie cu multe fost consemnat în diverse lucrări scrise de Gheorghe Cernea -
daruri. Soldatul rănit se numea Trinius, în timpul îngrijirii lui etnolog, Gheorghe Codrea - dascăl cu grai luminat, Vasile
acesta a învăţat, multe cuvinte dacice, iar la rândul lor cei din Ghibedea- profesor de geografie şi de distinsul coloner (în
familia lui Gurie au învăţat multe cuvinte romane. Astfel rezervă) Ioan Negoi. În vârful cimitirului din Paloş o cruce
soldatul Trinius a povestit că este originar din Capua, Italia. istorică bătută de vânturi şi troienită de albele zăpezi ale
uitării, aminteşte de sacrificiu familiei dr. Ioan Iosif. Întreaga
După însănătoşire Trinius s-ar fi prezentat la familie a fost arestată şi deportată în anul 1917 în lagărul de
Rupidava (Rupea), unde era deja constituită o administraţie concentrare de la Sopron (Ungaria). Soţia Mărioara şi cele
romană, cerând să rămână acolo unde s-a născut pentru a două fetiţe gemene născute în detenţie au murit imediat după
doua oară. Mai târziu s-a căsătorit cu una din fetele lui Gurie, naştere. Dr. Iosif a fost un militant pentru Unire, deputat în
al cărui bărbat murise la Sarmisegetuza alături de viteazul primul parlament al României Mari, a participat în calitate de
Decebal. expert (ca delegat al lui Iuliu Maniu) la Conferinţa de Pace de
la Paris. Alături, dinastia de preoţi Gheaja le cântă veşnica
După aproape două secole de trai liniştit se produc pomenire. Şi tot alături, marele folclorist Gheorghe Cernea le
năvălirile barbarilor din partea răsăriteană. În faţa acestora, murmură un permanent şi duios cântec de leagăn. Sora
locuitorii Daciei au luptat vitejeşte cu paloşul în mână pentru folcloristului, Rozalia Cernea, privighetoare a Ardealului şi
a-şi apăra glia, graiul şi neamul. poetă populară, odihneşte în cimitirul din Albeşti.
Năvălirile cetelor popoarlor migratoare, au determinat În anul, 1901, prin grija preotului paroh din Paloş,
pe locuitorii vetrei de La Plute, ca pe dealul din apropiere, Patriciu Pintea, se construieşte primul local de şcoală cu două
numit Dealul Negru, astăzi " Gherghelăul" înalt de 786 m. să-şi săli de clasă, în centrul satului lângă biserică, până la acea
înstaleze o strajă care să le servească la observarea apropierii dată şcoala a funcţionat în vechea casă parohială situată în
cetelor barbare şi darea de semnale de alarmă, suflând în cimitirul satului, lângă vechea bisericuţă.
corn şi prin semnale luminoase, astfel că locuitorii vetrei să se
poată retrage la adapost în Pădurea Lenţea din apropiere Dascalii au fost, Barsan Eroftei şi Emil T. Gheaja, apoi
pentru a-şi proteja vieţiile, cât şi proviziile, dar şi pentru ca, au fost o vreme învăţătorul şi director Gh. Cernea şi Cornelia
locuitorii din Rupidava, de pe dealul cetăţii să perceapă Maftei şi înv. Ioan Gatia, şoţul acesteia.
semnalele date de pe dealul Negru şi să-şi ia măsuri de
adăpostire sau să le vină în ajutor celor de La Plute. Dupa al Doilea Război Mondial, învăţători şi directori
au fost domnii, Tarcea Ioan şi Gheorghe Codrea, acesta din
Legenda spune că într-o zi a sosit o ceată mare cu un urmă a funcţionat cu două clase de elevi la şcoala primară de
prinţ rănit, care a şi murit pe aceste locuri şi că, l-au înhumat sus la fosta cantelarie, fostul conac al grofului Feldvary, apoi
formând o movilă în apropiere, cunoscută astăzi sub denumirea în anii ’60 s-a construit alăturea o nouă clădire a şcolii cu
de Gorgănel. Prinţul a fost îngropat cu lancea în mâna stângă, patru săli de clasă şi cancelarie, unde au funcţionat clasele V-
iar în dreapta cu buzduganul, pe mormânt au înfipt paloşul VIII, cu profesori absolvenţi ai institutului pedagogic din
prinţului, de unde vine şi numele satului Paloş. Braşov şi director.
În aceste locuri au fost descoperite relicve ale unei Satele Beia şi Ioneşti ar data ca vechime din perioada
civilizaţii preistorice, cum ar fi cioburi ceramice de vase şi de început şi de dezvoltarea a feudalismului. În secolele XIII –
oale, ulcele şi blide, unelte confecţionate din piatră şi din os, XIV după ce Transilvania a fost cucerită de regatul maghiar,
topoare din piatră cu coadă, (o parte din aceste relicve, cioburi au fost aduşi saşii şi colonizaţi în vechile vetre româmeşti de
obiectei arheologice, descoperite în vechea vatră au fost pe teritoriul satelor Caţa, Drăuşeni şi Beia. Paloşul a rămas un
expuse prin colecţia Gh. Cernea, la muzeele din Sibiu, Mediaş, sat românesc, iar satul Ioneşti un sat maghiar, aşa cum este şi
Sighişoara, Rupea şi în casa memorială a colecţionarului- astăzi.
muzeograf din satul Paloş).
Pe cursul mijlociu al Homorodului Mare, acolo unde
Atunci se pare că cei din clanul lui Gurie s-au hotărât valea este cea mai larga iar dealurile sunt încoronate de
să-şi caute un alt loc mai prielnic pentru o vatră undeva mai păduri, unde pârâul Poklosülo se varsă în Homorodu Mare, mai
aproape dar şi cu surse de apă permanente. Aşa se face că s- sus de pârâul Tó care e hotarul istoricului Tara a Secuilor, se
au aşezat la confluenţa celor trei pâraie, de mai jos situate în asează Ioneşti. La sud, sud-vest de acesta Tara Saşilor
lunca acestora, luând cu ei şi acel paloş înfipt în movila povesteste întamplările saşilor de odinioară.
Gorgănel, pe care l-au împlântat în locul noii vetre. Aici şi-au
construit adăposturi, ceva mai sus de zona de confluenţă a Ioneşti este un sătuc secuiesc cu 153 de localnici de
pâraielor astfel ca să fie feriţi de apele revărsate ale pâraielor religie unitariana. Vecinii lui sunt: la sud vechiul aşezământ
în anotimpurile ploioase. Locul se numeşte astăzi în ungher de săsesc, Drauşeni, la sudest Jimbor cel bogat în păduri; la est
pe uliţa Cocoroveni, un loc expus razelor calde ale soarelui şi Satu Nou, la nordest Oraşeni, la nordvest Daia şi la vest Petecu.
cu izvoare subterane de apă potabilă, unde şi-au construit o În trecut satul aparţinea de notariatul din Sânpaul având
fântână. Fântâna se numeşte Fântâna lui Gurie şi aceasta mai oficiul postal tot aici. În anul 1955 a fost anexat de raionul
există şi astăzi într-o stare degradată. Rupea având centrul de comună şi primăria la Daia. În momentul
de faţă primaria este în comuna Caţa de care aparţin încă
În anul 1888, este edificată noua BISERI DIN CENTRUL patru sate. Satul aflat la 27 km de Odorheiu Secuiesc si la 22
SATULUI PALOŞ, construită după modelul architectural a celei km de Rupea administrativ aparţine de judeţul Brasov, dar ca
din oraşul MISKOC, din Ungaria locul unde s-a născut marele localitatea de hotar al Scaunului Odorheiului şi după tradiţiile
MITROPOLIT AL ARDEALULUI ANDREI SAGUNA. istorice şi culturale este în strânsă legătură cu microregiunea
Rika.
În acea perioadă la Paloş, preot paroh era TEOFIL N.
GHEAJA, al doilea preot din dinastia de preoţi ai familiei Cea mai apropiată staţie de căi ferate este la Caţa la
Gheaja, care au slujit în satul Paloş, timp de peste 160 de ani o distanţă de 9 km. Satul nu este izolat de restul lumii, deoarece
aproape consecutiv. este străbătut de drumul asfaltat ce leagă Odorheiul Secuiesc
de Braşov şi Bucureşti. Despre începuturile satului nu ştim
Această familie de preoţi, urmaşi din tată în fiu au date exacte dar cariera de piatră aflată mai sus de sat era
păstorit credincioşi satului Paloş, încă din anul 1780, până în folosită şi de către romani pentru pietruirea drumurilor.
anul 1948, cand s-a stins ultimul descendent, preotu şi Legenda spune că numele aşezământului vine de la Jánosi
dascalul, Emil T. Ghea. György care s-a stabilit primul aici. Documentele amintesc
prima oară de denumirea Ioneşti în anul 1448, în anul 1567 îl
În faţa sfintei biserici ortodoxe din Paloş, tăcute şi notau cu 15 porţi, în anul 1614 traiau aici 29 de familii, în 1941
parcă uitate străjuiesc două monumente ridicate de fii satului numarul populaţiei era de 389 de persoane, în 1992 traiau aici
recunoscători: unul este dedicat eroilor din primul război 187 de persoane iar în zilele de astăzi sunt 153.
mondial, ridicat de doi luptători pentru reîntregirea neamului
(Nicolae Băia şi Ioan Negoi), iar al doilea este închinat eroilor
din al doilea război mondial, ultimul ridicat în anul 1983.

