COSMIN POL, SCULPTOR ȘI PICTOR BISERICESC TÂRGU MUREȘ
Targu Mures
O viață cu sens închinată artei creștine - Cosmin Pol, sculptor și pictor bisericesc

“Simt că am o datorie Sfântă față de oameni, țară și generațiile viitoare.Iubesc această țară ce m-a crescut, mă crește și îmi hrănește sufletul spre nemurire. Vreau să contribui măcar cu o pată de culoare la destinul artistic al poporului Român, să îmi las sufletul bătut în cuie pe lemnul troițelor făcute.”Cosmin Pol, sculptor, pictor bisericesc


Proiectul Ghidul Primariilor “Păstrează Tradițiile” care aduce în prim plan artiști și artă autentică, purtătoare de specific național, se oprește astăzi la marginea orașului Târgu Mureș, în frumosul Ardeal. Aici îl găsim, în atelierul lui, pe Cosmin Pol, un artist profund (deși are doar 36 de ani) care privește adânc în sine, în lumea din jur și în lumea de deasupra lui. Cosmin sculptează troițe, le dă viața, lumină și culoare, interpretează și actualizează motive tradiționale, vorbește despre Dumnezeu în imagini pictate. Iar lumea lui se dezvăluie prin arta pe care vă invităm să o descoperiți parcurgând acest interviu sincer, cu sufletul deschis.


Ghidul Primăriilor: Să începem cu ÎNCEPUTUL. Cum ai ajuns artistul de astăzi? Ce imprejurări te-au adus astăzi aici, pe altarul artei - cum îți place ție să spui?

Cosmin Pol: Dacă stau să fac o introspecție, nu cred ca a fost voia mea. De mic am avut această înclinație către artă, către modelaj, către pictură. Mama mea fiind educatoare, colegele ei ziceau: “Copilul tău are talent, trebuie să îl duci la arte, trebuie să îl miști în direcția aceasta”. Și de acolo a venit un parcurs firesc, dar nu neapărat că am vrut eu să mă mișc în direcția aceasta. Așa m-a dus soarta!Am început din clasa a II-a să merg la Clubul Copiilor, secția de Arte, după care în clasa a V-a m-am înscris la Liceul de Artă. Dar în clasa a VII-a eu știam lucru – că voi urma o facultate, apoi masterat și doctorat. Dar am ajuns până la master, doctoratul am zis că durează prea mult, aveam deja 20 de ani de școala… Am zis că mai trebuie să și lucrez, cărțile și acea “patalama” mai pot aștepta.Deci evoluția a fost firească. Uneori am vrut să fug de artă, dar soarta m-a dus tot pe acest drum. E un parcurs firesc, natural și eu cred că fiecare om vine cu un scop și cu un drum în viață. Unii îl găsesc, alții fug de el.  Eu am fugit, dar tot pe acest făgaș m-a adus viața și pe acest făgaș merg înainte. Arta este Calea, Adevărul și Viața pentru mine. Eu cred că pentru asta m-am născut și acesta este telul existenței și al vieții mele, de a fi parabola între mine și energiile necreate ale Bunului Dumnezeu. Eu asta simt.


G.P: Arta ta este autentică, lipsită de conformism, vie, colorată, încărcată de vibrație divină. Povestește-ne putin despre devenirea și cristalizarea conștiintei tale artistice. Și despre cine ți-a influențat stilul artistic.

Cosmin Pol: Omul tot timpul tinde către absolut sau acesta ar trebui să fie țelul lui – de a se îndrepta spre absolut, spre perfecțiune. Bineînțeles, eu am căutat, am văzut, am citit, am umblat și până la urma, ceea ce sunt, ceea ce fac este o evoluție firească. Încă din copilărie ma identificam și trăiam cu arta populară, cu icoana pe sticlă, cu meșteșugurile autentice. În drumurile făcute cu familia la mănăstirile din România m-am întâlnit cu o lume ideatică, cu un basm trăit “pe viu”. De aici mi s-a dezvoltat și creativitatea pentru că visam cu ochii deschiși la propriu. Iar Lumea Satului mi s-a părut întotdeauna interesantă. Eu stau tot într-un sat, dar la periferia orașului, deci influențele orașului erau mult mai mari. Dar mergând la bunici, am simțit acea lume mirifică de la sat – într-un cătun unde se păstrează acea mentalitate “boierească” a țăranului. 

G.P: Cum definești această mentalitate “boierească” a țăranului român?

Cosmin Pol: Țăranul este un boier pentru că are bunătate și o dă, nu o ține. Țăranul este un boier pentru că are caracter și-l exprimă. Țăranul este boier pentru că are dogme pe care le împărtașește cu ceilalți. Din tot ce are în suflet - și nu numai - îți dă și tie. Deci țăranul este boier!

G.P: Arta ta se remarcă prin explozia de culoare și o interpretare actuală a motivelor populare românești. Ce mesaj dorești să transmiți prin arta ta?

Cosmin Pol: Eu asta fac - încerc să aduc în contemporaneitate valorile celor dinaintea noastră. Aduc în prezent mentalitatea și credința omului simplu care era mereu conectat cu natura, cu divinitatea, din vremuri în care oamenii erau conectați între ei. Nu erau conectați la wireless, erau conectați între ei, față către față.Parcursul evoluției mele este foarte interesant. Am început cu pictura pe sticlă, după aceea am început să reproduc tot felul de imagini, să-i reproduc pe marii maeștri. La facultate m-am îndrăgostit de pictura rusă, în care foloseam culori mult mai tenebroase, mai ascetice. Dar încet - încet, odată cu evoluția mea interioară, lucrările au început să fie mai luminoase, să prindă viață. Dar este normal, ține de urcușul duhovnicesc, de închegarea ta ca om, ca artist. Și acum folosesc culori destul de vii, destul de marcante, uneori agasante, în ideea în care eu doresc să te atrag cu lucrarea mea. Și de acolo tu să urci în gândire, în simțire.Interesant este faptul că maeștrii vechi foloseau culorile pure, mai stringente. Am aflat și eu mai târziu citind cărți de specialitate scrise de etnologi și cercetători că am folosit în mod natural această tehnică care era folosită în arta veche.

G.P: Ai spus foarte frumos despre troiță ca este “scut și pavăză. O punte între cer și pământ.” De ce ai ales să sculptezi și să pictezi troițe?

Cosmin Pol: Crucea și Troița sunt elemente centrale în arta mea. Crucea este într-adevăr scut și pavază - armă împotriva diavolului. Cine se însemnează cu semnul Sfintei Cruci este păzit de răutate, de ipocrizie.În timpul Facultății de Teologie Ortodoxă m-am îndrăgostit de pictura rusă și de scena Răstignirii Domnului. Și de acolo a început totul. Am început să pictez răstigniri, cruci, iar troițe am început să lucrez cu ocazia unei expoziții organizate în Germania. Eu terminând și sculpura în lemn în 4 ani de școală profesională, am acceptat provocarea de a sculpta o troiță, desi nu mai făcusem asta niciodată. Îmi plac provocările și astfel m-am apucat de lucru. În Germania am făcut primele două troițe – una este publică, pe malul Rinului, în fața Consulatului românesc din Köln. Este o troiță de 4 metri și vreo 600 kg. Iar a doua troiță a fost comandată de fiica primului Patriarh al României și se află în curtea dânsei, în Wurzburg, Germania. Iar de acolo au început să vină încet - încet comenzile.Pentru că nu-mi place să fac un lucru repetitiv, m-am apucat să le și pictez, în contextul în care avem niste probleme de sănătate și am gustat suflul morții. Eu îi spun “patul de moarte” în care a început să moară Cosmin cel vechi și a început să învie Cosmin cel nou, în care m-am certat cu Dumnezeu și cu lumea și m-am împăcat cu Dumnezeu și cu lumea, am promis că dacă mă voi face bine o să lucrez o troiță. Și într-o vară mi-am ținut promisiunea cu lemnul rămas de la primele două troițe făcute în Germania și am realizat această troiță pe care am pictat-o pentru mine.Am văzut că este frumoasă, că a fost foarte apreciată și am zis că trebuie să continui. Și acela a fost pasul în care vorbind despre această idee cu un profesor de la facultate, mi-a spus că și statuile greco-romane erau pictate și troițele erau pictate, deci pot să le pictez și eu. Conversația aceasta mi-a dat un imbold și un suflu proaspăt și așa am început eu să sculptez și să pictez troițe. Apoi, din texte etnografice studiate am aflat că în diferite regiuni ale țării, cu precădere în Curbura Carpatică și în Sud, troițele erau pictate. Și mi-am spus: “uite că eu fac în arta mea ceea ce făceau și străbunii noștri.”

G.P: Există particularități formale ale troițelor în funcție de regiunea țării?

Cosmin Pol: Diferențe există. Cele din Ardeal au o tentă catolică, renascentistă, sunt mai carnale. În sud sunt mai simple, dar au simbolistică și culoare. În Moldova au influență slavă, rusească, culorile sunt tari. Sunt diferențe, dar mie toate îmi plac. 

G.P: Dorim să vorbim despre proiectul tău de suflet – arta ta închinată Celor Prigoniti pentru credința în temnițele comuniste. Am văzut pe pagina ta de Facebook troița unicat “Fericiți cei prigoniți pentru dreptate” – impresionantă până la lacrimi, o reprezentare șocantă a lui Iisus înveșmântat în haine de închisoare în dungi. Uităm prea ușor sau nu știm deloc că în România, peste 2 milioane de oameni au trăit iadul închisorilor comuniste. Oameni de cultură, oameni de știință, preoți, studenți au fost trimiși la Canal, în lagăre de muncă și închisori. Tu porți cu tine fila asta de istorie și o povestești prin arta ta, o expui spre aducere-aminte. În ce context ți s-a impregnat în suflet și în conștiință?

Cosmin Pol: Căutând pe laptop muzică ambientală în timp ce lucram, am găsit pe Youtube căteva documentare ale celor care au pătimit în temnițele comuniste. Ascultând mărturiile lor, am plâns, am fost rupt în bucăți sufletește sincer și am început să aprofundez mai mult. Probabil am fost influențat de problemele de sănătate pe care le trăiam în acei ani, care m-au sensibilizat mult mai mult și am putut uneori să mă identific cu anumite trăiri ale lor, după care mi-am adus aminte că în anii ‘91 Lucia Hossu-Longin a început documentarul “Memorialul Durerii” – eu îl urmăream dar nu înțelegeam prea multe atunci pentru că eram destul de mic. În plus, mergând în Germania cu niște proiecte, am realizat prima lucrare “Fericiți cei prigoniți pentru dreptate” pentru Biserica Ortodoxă din Bonn. Iar apoi, timp de un an de zile am pregătit o expoziție pe tema Sfinților Închisorilor comuniste care trebuia să se organizeze la Penitenciarul din Sighet, dar din păcate nu s-a mai organizat…În orice caz, eu am început să mă documentez mai mult și am realizat, împreună cu o colegă artistă – eu pe lemn, ea pe sticlă - niște lucrări unicat închinate acestor sfinți din închisorile comuniste pentru a face cunoscută povestea lor. Și astfel s-au concretizat mai multe lucrări unicat în care am investit mult timp și multe materiale. Din păcate nu s-a ținut acea expoziție din mai multe motive independente de mine și lucrările le-am împărțit ici – colo. Dar ele vor rămâne. Eu mă voi duce, dar le vor rămâne generațiilor care vin și poate cineva se va întreba: “Ce a vrut să transmită acel pictor prin prin aceasta pictură? “și vor începe să se documenteze, așa cum eu am prins acele frânturi din Memorialul durerii, m-am dus pe fir și am început să cercetez, să cunosc oameni care au trăit acele atrocități.

G.P: Povestește-ne puțin despre simbolurile troiței unicat “Fericiți cei prigoniți pentru dreptate” și despre felul în care l-ai reprezentat pe Iisus.

Cosmin Pol: În această lucrare, Iisus, îmbrăcat în zeghe este cu mâinile întinse, răstignit, pironit pe cruce, dar oarecum simbolizează scena Învierii sau Pogorârii la Iad. De-a dreapta și de-a stânga sunt două personaje, Adam și Eva din Scena Învierii, dar aici sunt reprezentați bărbații și femeile care au trecut prin temnițele comuniste și s-au jertfit pe altarul credinței, care își întind mâinile disperate către Dumnezeu. Numai Dumnezeu a fost cu ei în celulă, a fost singurul sprijin de care s-au agățat. Simbolistica este vastă. Aș putea să povestesc mult despre aceasta troiță pentru că mereu voi găsi noi sensuri. De exemplu, cele două molenii – stânga – dreapta sunt prinse cu două cătușe, adica omul se încătușează prin credință, cu Dumnezeu. Iarăși alte simboluri sunt reprezentate: funia vieții, legătura omului cu Dumnezeu, cercul perfecțiunii, soarele, luna, tot cosmosul care a luat parte la acele evenimente.

G.P: Troița “Fericiți cei prigoniți pentru dreptate” este o lucrare de referință pentru tine? 

Cosmin Pol: Este o lucrare de referință pe tema troițelor, categoric! Toate îmi sunt dragi, sunt ca și copiii mei, de multe ori eu țin legătura cu cei cărora le-am făcut lucrările și îi întreb: “Ce mai face troița? “, “Ce mai face icoana? “. Oamenii au achiziționat pe lângă un stâlp al Cerului și o parte din sufletul meu pentru că eu, cu fiecare lucrare mă pironesc pe cruce. Într-o zi voi muri, dar eu voi trăi prin aceste lucrări. 

G.P: Pe lângă troițe și icoane, pictezi și sculptezi cutii decorative bizantine, cutii pentru botezuri, nunti, cereri în căsătorie, toate unicat, toate personalizate. Povestește-ne puțin și despre acest proiect inedit al tău. 

Cosmin Pol: Ideea a venit natural, la insistențele unei prietene care m-a rugat să îi lucrez o cutie în care să-și țină mir, tămâie, anafură. Totul a început de la o “obligație morala”. Și de acolo au văzut și altii și am început să fiu tot mai creativ și astfel s-a născut ideea cu aceste cutiuțe personalizate, pictate manual.

 
G.P: Te-ai autodefinit ca “artist atipic”. Explică-te, de ce esti atipic?

Cosmin Pol: În primul rând, înfățisarea nu mă recomandă pentru ceea ce fac. În al doilea rând, îmi place “să călăresc” motociclete, adică nu fac parte din tiparul de iconar, de om al bisericii. Nu mă îmbrac conform unor canoane, ma îmbrac cum mă simt eu bine pentru că nu haina-mi dă mie valoare. Poate modul meu de abordare verbal și nonverbal este atipic. Cu siguranță sunt un personaj atipic conform tiparelor sociale.În orice caz, nu cred că trebuie să mă prezint în altă formă, pentru că în fața lui Dumnezeu nu mă pot ascunde. Și Dumnezeu știe că ăsta sunt, cu bune, cu rele. Lăsarea în voia lui Dumnezeu mi se pare cea mai bună rețetă. Și mulți spun că Biserica îndobitocește, dar eu am descoperit în Biserică cu adevărat Libertatea deplină în care Dumnzeu nu mă îngrădește cu nimic, nu-mi pune opreliști, îmi lasă liberul arbitru. La fel cum eu pe motocicletă sunt liber de tot și de toate, la fel pe drumul vietii, al bisericii, al învățăturilor creștine eu mă simt liber cu adevărat.

G.P: Ne interesează sa ne expui filosofia ta de viață în câteva cuvinte simple. 

Cosmin Pol: Eu sunt într-o continuă schimbare, nu cred că am neapărat o filosofie de viață. Încerc și eu să îmi dau seama ce este viața. Dar citându-l pe marele nostru artist Brâncusi, cred că am găsit un citat care reliefează mult din ceea ce gândesc și eu: „Nu mai sunt demult al acestei lumi; sunt departe de mine însumi, desprins de propriul meu trup - mă aflu printre lucrurile esenţiale.”Cred că acesta ar fi la momentul acesta un fel de a fi sau de a gândi al meu.


G.P: Ce om ți-a schimbat viața? De ce, în ce sens?

Cosmin Pol: Sunt mulți, începând de la Liceul de Artă, cu doamna dirigintă Rodica Pop, continuând cu domnul profesor Marcel Muntean de la Facultatea de Teologie Ortodoxă, un mare artist și un mare profesor, urmând un drag prieten Mureșan Vasile, un mare artist, un om drag sufletului meu care a pus umărul și sufletul la ceea ce am devenit eu. Cred că acești trei oameni au fost oamenii de căpătâi a ceea ce sunt eu astăzi. Bineînțeles, acestora li se adaugă toți cei care mi-au comandat lucrările. Cred că tuturor se cuvine să le multumesc. 

G.P: România are înaintași valoroși precum Noica, Țutea, Blaga și alți oameni de cultură care au vorbit despre sufletul românesc profund conectat la sat și la tradiții.  Tu, ca artist român cum vezi problema brandingului de țară? Unde te-ai duce ca să cauți acel ceva care ne definește pe noi ca români?

Cosmin Pol: Aș căuta tot la sat acel ceva care ne defineste pe noi ca români, în tradițiile populare care încă sunt respectate, în meșteșugurile tradiționale românești. Cred că noi ca țară suntem un brand puternic pentru că încă păstrăm tradițiile, avem acea puritate ancestrală, acea trăire simplă, în armonie cu natura, întâlnită la sat.Iar dacă s-ar aduna mai mulți oameni de bună credință care simt și trăiesc românește sunt convins că s-ar rezolva și problema brandingului de țară. 


G.P: De 17 ani, GhidulPrimariilor.ro are un îndemn pentru români: “PĂSTREAZĂ TRADIȚIILE”. Este un îndemn și o valoare in jurul căreia s-a construit această comunitate. De ce crezi că este mai important ca niciodată poate să ne raportăm la tradiții, noi și generațiile mai tinere? 

Cosmin Pol: Este simplu: dacă ne raportăm la tradiții, ne raportăm la patina timpului, pentru că fiecare vorbă și expresie populară își are originea în sute sau mii de ani și cred că asta spune mult despre ce înseamnă tradiție și continuitate pe aceste meleaguri. Înseamnă istorie și trăire într-un arc peste timp.

Dacă doriți să-l cunoașteti mai bine pe artistul Cosmin Pol sau dacă doriți să comandați o lucrare, urmăriți-l sau contactați-l pe paginile de Facebook:
https://www.facebook.com/troitesculptatesipictate/
https://www.facebook.com/Polsmin-cutii-sfinte-1225886147496036/

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor!
Pentru mai multe informatii despre cookie-uri puteti citi aici.

Se încarcă...